torsdag den 1. marts 2012

Sandwichbrøed - brød


En gang imellem kan jeg godt få lyst til fornemmelsen af piv hvidt brød.
Det her det er No Go, det kan vi gøre bedre selv.En gang imellem kan jeg godt få lyst til fornemmelsen af piv hvidt brød. Sådan et blødt brød, man laver toast med. Men jeg gider ikke det der papagtige man kan få i butikkerne, som aldrig har set skyggen af kvlitet.
Denne opskrift er nok sådan lidt mormor agtigt, smagen minder ihvertfald om disse kæmpebrød min mormor altid kom med, når hun havde bagt. 
Opskriften her er til 1 stk. brød, men lav to med det samme, så kan du skære det ene i skiver og fryse det ned, så har du altid toastbrød lige ved hånden.
Dette skal du bruge:
til 1 stk. Toastbrød.
3 dl lunkent mælk.
15 gram gær.
500 gram hvedemel,
10 gram havsalt.
20 gram rørsukker.
50 gram blødt smør.
Smeltet smør til metalformene.

Sådan gør du.
Rør mælk og gær i en skål. Tilsæt hvedemel, salt og sukker. Ælt det lidt sammen og tilsæt smørret. Rør på maskinen i 2 minutter på lav og 3 minutter på fuld drøn. Brødet skal have en god fast krumme, derfor skal det ikke tæskes for meget. Lad dejen stå tildækket et lunt sted 1 time. Vend dejen ud på bordet og slå det op som brød, form det godt stramt! Pensl formen med det smeltede smør og kom brøddet heri, lad efterhæve tildækket i ca. 3 timer, eller til det når kanten af formen. Læg en smurt bageplade på som låg, sørg for det er meget tungt så brødet ikke kan hæve over kanten, når det bages. Brødene bages ved 180 grader i ca. 50 minutter. Tag brøddet ud af formen og afkøl på rist.






tirsdag den 28. februar 2012

Asiatiske krebinetter



1/2 kg hakket kalve- og svinesmåkød
1 spsk olivenolie
1 tsk finthakket frisk ingefær
1-2 fed finthakket hvidløg
2-3 finthakkede chili
salt
friskkværnet peber
smør og olivenolie til stegning
nudler:
200 g kogte, afdryppede kinesiske ægnudler
2-3 spsk olivenolie
4 snit forårsløg
1 courgette i tynde skiver
1/2 hakket rød peberfrugt
evt. et par hele chili
salt
peber
Ælt det hakkede kød med olie, ingefær, hvidløg og chili, del og form det til aflange eller runde bøffer og steg dem i smør og olivenolie, ca. 3 minutter på hver side. Krydr med salt og peber.
Steg de kogte nudler i en stor sauterepande i den varme olie smmen med forårsløg, courgetteskiver , hakket peberfrugt og chili. Rør imens og steg, til nudlerne er let sprøde og grønsagerne lige netop er møre. Smag nudlerne til med salt og peber.
Anret nudlerne med krebinetterne på varme tallerkner og giv chutney og soyasauce til. 



mandag den 27. februar 2012

APPELSINSORBET I SKALLER (4 stk.)


100 g sukker
saft af ½ citron
7 appelsiner
blade til pynt
Skær et låg af 4 flotte appelsiner. Løsn frugtkødet med en lille kniv, men pas på ikke at skære hul i skallen. Brug en ske til at tage kødet ud med, også af låget. Saml frugtkød og saft i en skål. Pres al saften ud af kødet og si saften. Riv skallen af de sidste 3 appelsiner.
Sådan strimler du citronskal
Gem den og pres også disse appelsiner. Mål nu al saften, der skal være mindst 4 gerne 5 dl.(der kan spædes med færdig juice eller du kan presse flere appelsiner). Kom sukker og citronsaft i en gryde og kog op. Lad det småkoge 5 minutter. Rør den revne skal og al saften i. Kom det i en stor form og stil det i fryseren sammen med de tomme skaller Rør af og til. Tag massen ud når den er næsten frosset og pisk igennem med en elpisker. Frys igen et par timer og fyld isen i skallerne. Læg låg på og frys igen til de skal bruges. Har du en ismaskine, kan isen laves af én gang på ca. ½ time og straks fyldes i skallerne. De må gerne være forfrosset.
Her får du forslag til en mager dessert og en kage bagt uden fedt. Den kan du godt bruge som et sødt mellemmåltid ind imellem. En meget frisk og dekorativ dessert er denne appelsinsorbet, der serveres i skallerne. Den er enkel at lave, men man skal have den op af fryseren at par gange undervejs. Du kan med fordel lave nogle stykker, når du er i gang. Hvis du har en lille ismaskine er isen frosset på ½ time.

søndag den 26. februar 2012

Blomme - dessertkage med vanillecreme


Ingredienser

500 g blommer
3 æg
125 g sukker
100 g hvedemel
1/4 tsk. salt
1 tsk. vanillesukker
2 1/2 dl skumme-, mini- eller letmælk
1 spsk. oliemargarine til dejen
1/2 spsk. oliemargarine til smøring af tærtefadet
Vanillecreme:
1 dl syrnet fløde 9%
2 dl fromage frais
1-2 tsk. vanillesukker
1/2-1 tsk. Sukker
Fremgangsmåde
Smør først tærtefadet. Halvér derpå blommerne, fjern stenene og læg blommerne i fadet med skinsiden opad - de må gerne ligge tæt. Rør nu alle de øvrige ingredienser sammen med en håndmikser og fordel massen hen over blommerne. Bag tærten i 10 min. ved 200 grader, sænk derefter temperaturen til 180 grader og lad tærten stå i yderligere 25 min.
Vaniljecreme: Rør alle ingredienserne sammen og smag til med sukker og vanillesukker. Server dessertkage lun med vanillecreme.


lørdag den 25. februar 2012

Nøddetærte med marcipan

(6 personer)

Mørdej:
280 g mel
1 nip salt
100 g florsukker
150 g smør
1 æg
100 g mørk chokolade
Fyld:
200 g marcipan
125 g florsukker
1 æggehvide
4 tørrede figner skåret i terninger
200 g blandede nødder (fx pecan, hassel og pistacie)
100 g smør
75 g lyst rørsukker
2 spsk honning
3 spsk pistacienødder
Mørdej:
Blend mel, salt, florsukker og smør i en foodprocessor til dejen er som rasp. Tilsæt ægget. Blend til dejen lige samler sig. Form dejen til en kugle med hænderne, men ælt ikke. Pak dejen i film, og lad den hvile ½ time på køl. Rul dejen ud på et melstrøget bord. For en tærteform (20 cm i diameter) med dejen, og prik bunden med en gaffel. Form alufolie til en lang pølse, og sæt den fast langs kanten på tærten. Så falder siderne ikke ned, når bunden forbages. Forbag tærtebunden i 10 min. ved 180°. Afkøl bunden på en bagerist og fjern alufolie. Smelt chokoladen over vandbad. Pensl bunden med chokolade, og stil den køligt, så chokoladen kan stivne.


fredag den 24. februar 2012

En knold med masser af magi


Ingefær the er bare 4-5 skriver frisk ingefær med skræl på, som jeg hælder kogende vand over og lader trække. Men - jeg har lige brug for at vide, at jeg ikke skader mig selv ved det. Kan I hjælpe mig?"
Sundhed har fluks sendt spørgsmålet videre til to eksperter på området - Kandidat i Human ernæring Preben V. Hansen og bachelorstuderende Louise Lundgren Berg , begge fra Professionshøjskolen Metropol. De har dukket lidt ned i videnskaben og har følgende kommentarer: Ingefærroden er blevet dyrket, og brugt i madlavning, i Indien og Kina i mange tusinde år, dog er dens oprindelse ukendt. Herhjemme er ingefær blevet brugt som smagsgiver i kager, sodavand og andre søde sager i mange år, men indenfor de seneste år har ingefær samtidigt vundet indpas som naturlægemiddel, med blandt andre Gigtforeningen som forbeholden fortaler. Frisk ingefær bruges som alternativt behandlingsmiddel af akut bakteriel dysenteri, skaldethed, malaria, giftige slangebid, gigt, migræne, kvalme og tandpine med vekslende held. Food and Drug Administration i USA har sat den anbefalede øvre grænse for indtag af ingefær til 2 gram per kilogram kropsvægt per dag, alt derover betegnes som overdosis. De fleste mennesker oplever ingen bivirkninger ved indtag af ingefær, dog kan nogle opleve milde bivirkninger, herunder halsbrand, diarré, og generelt ubehag i maven.  Når ingefær påføres huden, kan det forårsage irritation. Medicin, der hæmmer blodpropper (antikoagulerende / antiblodpladelægemidler) interagerer med ingefær. Ingefær virker blodfortyndende og kan derfor virke forstærkende på disse midler. Man bør undgå overdreven indtagelse af ingefær som bløderpatient. Den ingefær man normalt køber hos købmanden farver ikke urinen. Men vild ingefær indeholder Aristolochiasyre, et stof, der har en negativ indflydelse på nyrerne. Et symptom på Aristolochiasyre-udløst sygdommen er blod i urinen, hvilket kan gøre urinen betydeligt mørkere i farven.  Normalt spiser man ikke vild ingefær og det er svært at komme i besiddelse af, dog ses det ofte brugt i kinesisk naturmedicin. Konklusionen må være at spørgeren bør kontakte sin læge, da det velsagtens ikke har noget med ingefæren at gøre.


torsdag den 23. februar 2012

Oksefrikadeller med chili og hvidløg



Frikadeller af oksekød med chili og hvidløg -  kan spises med et stykke brød, sammen med 

kartofler eller i en tomatsovs sammen med pasta -  bare for at nævne nogle få måder at

 bruge disse stærke oksefrikadeller. Jeg elsker disse stærke frikadeller. Man for ganske enkelt

 et sus og kommer på en rejse når man sætter tænderne i en stærk frikadelle der smager af 

rejser og oplevelser -  der er noget sexet over dem. Stærkt krydrede oksefrikadeller bruger 

jeg ofte i en source som for eksempel en pastasouce af tomat med frikadellerne i.

Ingredienser:

500 gram oksekød

2 hele æg

4 fed hvidløg

1 hel chili (med god smag)

1/2 -1 spiseske groftkrævnet peber 

en skvat olivenolie

1- 2 spiseskeer mel

Hæld alle ingredienser (undtagen mel) i en skål og rør med en røreske,  tilsæt mel lidt efter 


lidt og kun til farsen er samlet og smidig. For meget mel gør frikadellerne hårde når de er


stegt. Varm en pande op og tilsæt halv smør og halv olie. Form små kødboller med en 


spiseske og steg frikadellerne gyldne med en tynd stegeskorpe. Frikadellerne må ikke stege 


for meget med skal være gennemstegte. Prøv dig frem.