torsdag den 14. oktober 2010

Grøntsager og sundhed

Det bedste ved wokstegning er at grøntsagerne bliver så gode. Gyldne og stegte på ydersiden imens de stadigvæk er al dente at bide i. Det gør at man får maksimal smag og næring ud af dem. Nogle grøntsager skal tilberedes før man får den bedste næring fra dem. Andre skal serveres rå. Nogen gange får man også forskellig ernæring med den samme grøntsag afhængigt af om den er tilberedt eller rå. Wokstegte grøntsager er faktisk både rå og stegte samtidig, så jeg tror ikke man får det sundere. De er også stegt i olie, og mange af de gavnlige ting i grøntsager er fedtopløselige. Hvis grøntsagerne kun bliver kogte, er der mange af de gavnlige ting vi ikke kan optage i kroppen. Igen er wokstegning ideelt.
Udstyr Det første og største spørgsmål er hvilken wokgryde man skal vælge. Mit komfur har gas, så for mig var valget nemt. En der er helt rund, og i ret tyndt udstandset carbonstål. Den autentiske wok. 65,- kostede den mig i den lokale asiatiske butik. Fremragende værktøj og fremragende pris. Har man el komfur er det meget svært med en rundbundet wok. Ja man vil nok sige grænsende til det umulige. Det er synd for det gør det svært et begrænse oliemængden. Man kan dog lave ganske udemærket wokmad i en fladbundet wok. Personligt ville jeg nok prøve med en af pladejern som dem på denne side. Jeg har i forvejen en pande af pladejern, og den er et at mine yndlings værktøjer i køkkenet. Der er ingen grund til at bruge en dyrere støbejerns wok. Den vil dog virke lige så godt som den i pladejern, så hvis du syntes den er pænere så for min skyld ingen alarm. Man kan købe wok i tynd plade som har en flad bund. Dem bryder jeg mig ikke om. Tynde plade buler nemt når det bliver opvarmet. En wok med bulet bund har ikke kontakt med kogepladen. Så bliver den ikke varm, og så er det helt umuligt at lave ordentlig wokstegning.
Et godt tip, som også er velegnet til store mængder wokstegte grøntsager, er at bruge en almindelig pande og en stor gryde. Brun grøntsagerne ved meget høj varme på panden, og så snart det har taget farve så kom det over i den store gryde, som holder det varmt ved mellem temperatur. Den store gryde skal være uden låg. Ellers bliver grøntsagerne dampede og bløde. Det er også en god metode hvis ens kogeplader ikke kan blive varme nok. Nonstick og teflon wokpander vil jeg under ingen omstændigheder bruge. Hele idéen med wokstegning er meget høj temperatur. Hvilket man ikke må med nonstick belægning. Så det er en fjollet idé! Professionelle wok kokke bruger en lang metalskovl til at røre rundt med. Den er både fin og billig. Jeg bruger min almindelige hulske, og den virker fint. En bred madpincet er også praktisk til specielt kød. Du kan selvfølgelig bruge nogle store bambus "spisepinde" ligesom asiaterne :-S Det er jeg for klodset til.
Forberedelse Det største arbejde med wokmad er uden tvivl forberedelserne og klargøringen af ingredienserne. Når man først går i gang med at steg kan man ikke nå at skære noget som helst. Så det hele skal være klart inden man tænder for sin wok.